Miksi?

​Ohjelmointi, optimointi, lastutus, chippaus, tuunaus, softaus ja kumppanit. Rakkaalla lapsella on monta nimeä, mutta kaikki tarkoittavat samaa, nimittäin ajoneuvon tehon kasvatusta moottorinohjauslaitteen koodia muokkaamalla. Ennen moottorinohjauslaitteet olivat täysin mekaanisia, sytytystä ohjattiin virranjakajalla ja polttoainetta annosteltiin kaasuttimella, eikä tietokoneista ollut tietoakaan.

70-luvulle tultaessa alkoi autojen digitalisaatio ja valmistajien kalleimpiin malleihin oli saatavilla polttoaineen ruiskutusjärjestelmiä, mutta vasta 80-luvun loppupuolella nämä alkoivat yleistymään ns. kansanautoissa. 90-luvun alusta lähtien useimmat henkilöautot olivat varustettu ruiskutusjärjestelmällä, joka tarjoaa erinomaisen pohjan muokkaukselle suutinjumpan ja virranjakajan ainaisen pyörittelyn sijaan.

Jotta autonvalmistajat saavat saman auton toimimaan kaikilla markkina-alueilla, täytyy moottorinohjauksessa tehdä suuria kompromisseja. Kaikkialla ei ole saatavilla yhtä laadukasta polttoainetta kuin Suomessa, joten tehtaalta lähtiessä autot ovat säädetty huonoimman polttoainelaadun mukaan, jota autoon saatetaan tankata. Tämä tarjoaa otollisen ympäristön meille tehonnälkäisille Suomalaisille, sillä moottorinohjausta voidaan säätää tuottamaan enemmän tehoa pienemmällä kulutuksella, ottamalla silti turvamarginaalit huomioon. Saat siis autostasi sellaisen, kuin sen olisi alun perin pitänytkin olla.



Hyödyt pähkinänkuoressa:

  • Enemmän tehoa
  • Enemmän vääntöä, heti alakierroksilta lähtien
  • Pienempi kulutus
  • Parempi kaasunvaste
  • Automaattivaihteiston käytös ripeämpi ja tarkempi

Mahdollista saada myös ilman lisäveloitusta:

  • DPF-suodattimen ohjelmallinen poisto (vaatii tyhjennyksen muualla)
  • EGR-pakokaasunkierrätyksen ohjelmallinen poisto
  • Nopeusrajoittimen poisto